FANDOM

Pretpovijest je prvi od tri velika dijela povijesti, koji je trajao od 13,8 milijardi godina pr. Kr. do 2,5 milijuna godina pr. Kr. Pretpovijest obuhvaća događaje kao stvaranje svemira, Sunca i Zemlje te života na Zemlji.

Općenito Edit

Pretpovijest je grana povijesti kojom se više bave astronomi i biolozi nego povjesničari, a razlog je jednostavan - u to doba nije bilo ni ljudi, pa nije bilo ni država, ni kuća, ni ostavštine. Ovo područje je zanimljivo astronomima jer se u ovo doba stvara svemir, a samim tim i Sunce, Zemlja te ostali planeti i galaksije. Biologe pak zanima sve o nastanku života na Zemlji. U Republici Hrvatskoj se o počecima svemira uči odmah na početku sedmog razreda.

Stvaranje svemira Edit

Podrobniji članak o temi: Veliki prasak

Vodeća znanstvena teorija u današnjem svijetu, koja se bavi stvaranjem svemira, jest Teorija velikog praska (eng. The Big Bang Theory). Prema toj teoriji, prije 13,8 milijardi godina svemir se počeo širiti iz točke neizmjerne gustoće, što znanstvenici nazivaju "praskom". Tri minute kasnije nastaju prvi elementi, vodik i helij, a 300,000 godina kasnije svemir postaje proziran. Nakon 1 milijarde godina nastaju galaksije, a zatim i jezgre ugljika, kisika, dušika i drugih elemenata, što je preduvjet za stvaranje budućih zvijezdi.[1]

Kemijska evolucija Edit

Kemijska evolucija je važna jer su od nje nastale molekule i kemijski spojevi koji su zaslužni za život na Zemlji. Smatra se da je počela odmah nakon Velikog praska, a završila je prije 3,8 milijardi godina.[2]

Kraj pretpovijesti Edit

2,5 milijuna godina prije Krista pretpovijest službeno završava. Pojavljuje se prvi čovjek i otad počinje prapovijest, odnosno starije kameno doba, prvi dio prapovijesti. Nakon toga čovjek sve više i više napreduje. 3500. godine prije Krista završava i prapovijest, te počinje moderna povijest.

Unutarnje poveznice Edit

Vanjske poveznice Edit

Izvori Edit

  1. Proleksis enciklopedija: Veliki prasak
  2. Bioteka: Kemijska evolucija
Povijesna razdoblja (VE)

Glavna: PretpovijestPrapovijestPovijest

Manja: Kameno dobaMetalno dobaStari vijekSrednji vijekNovi vijekSuvremeno doba

Najmanja: Starije kameno dobaSrednje kameno dobaMlađe kameno dobaBakreno dobaBrončano dobaŽeljezno dobaRani stari vijekKasni stari vijekRani srednji vijekRazvijeni srednji vijekKasni srednji vijekRani novi vijekKasni novi vijek